Dewan Perdagangan dan Perindustrian Cina Kuching sokong Abang Jo

KUCHING, Jan 15: Dewan Perdagangan dan Perindustrian Cina Kuching (KCGCCI) mengumumkan sokongannya kepada usaha kerajaan Sarawak memperjuangkan hak negeri ini dalam industri minyak dan gasnya. 

Presidennya, Dato Tan Jit Kee berkata demikian dengan pihaknya juga menyeru kerajaan pusat memulangkan hak terbabit berdasarkan persetujuan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang ditetapkan sebelum penubuhan Malaysia.

"KCGCCI berikrar berterusan menyokong kepada usaha kerajaan Sarawak untuk memperjuangkan hak dan kepentingan kita dalam MA63 di Sarawak, terutama dalam industri minyak dan gas,"katanya ketika majlis pembukaan rasmi KCGC Inovation Hub, di Wisma Chinese Chamber, Jalan Bukit Mata, di sini, hari ini.

Tan berkata rakyat Sarawak sehubungan itu mesti bersatu dan percaya sepenuhnya yang kerajaan Sarawak di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg akan memperjuangkan hak terbabit tanpa berkompromi.

"Lebih lagi, kami akan memberikan sokongan penuh kepada inisiatif Sarawakku Sayang. Jaga Sarawak. Intu Sarawak yang baharu-baharu ini dilancarkan Ketua Menteri,"katanya.

Selain itu, pihaknya juga berharap hak dan kepentingan status Sarawak sebagai rakan kepada Semenanjung Malaysia juga dikembalikan semula.

Katanya tanpa keraguan lagi yang Ketua Menteri bersama dengan pasukan kerajaan negeri dipimpinnya telah memainkan peranan strategik mereka dalam perancangan dan perlaksanaan Sarawak yang harmoni dan berkembang maju.

Disamping itu, pihaknya berterima kasih kepada kerajaan Sarawak yang menyumbangkan RM500,000 bagi kos renovasi KCGC Inovation Hub yang membantu melahirkan usahawan muda.
Tamat

keterangan gambar:

1.Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg (tiga dari kiri) meletakkan tangannya atas skrin sebagai simbolik merasmikan KCGC Inovation Hub sambil disaksikan Dato Tan Jit Kee (dua dari kiri) di Wisma Chinese Chamber, Jalan Bukit Mata, di sini, hari ini.
LihatTutupKomentar
Cancel