UMNO dan PAS tidak akan berbuat baik kepada Sarawak, Chong

KUCHING: Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen berkata, ia adalah bodoh dan tidak masuk akal untuk berfikir bahawa PAS dan UMNO yang mengetuai Kerajaan Persekutuan akan berbuat baik kepada Sarawak.

Beliau berkata, tiada jumlah peruntukan, walaupun ada tambahan, boleh memberi ganti rugi bagi pemusnahan apa yang akan dilakukan gabungan itu kepada struktur dan sistem sosial yang asas di negara ini.

"Amalan rasuah UMNO boleh dibayangkan dalam kes 1MDB dan kenyataan "RM2 juta hanya wang saku saya" di Mahkamah. 

"Inilah sebabnya apabila pengundi di 2018 mengundi BN. Ia adalah penolakan oleh rakyat Malaysia dan Sarawak tentang rejim rasuah.

"Apa yang telah dilakukan oleh GPS sekarang dengan menyokong kerajaan UMNO PAS bukan sahaja meletakkan semula rejim rasuah secara berkuasa tetapi pada masa yang sama meletakkan tokoh agama yang berkuasa.

"Terima kasih kepada GPS, PAS kini berada di dalam kerajaan persekutuan dan duduk di dalam kabinet yang memutuskan dasar umum negara.

"Ini pasti akan mengancam sekularisme Perlembagaan Persekutuan kita dan juga struktur sosial Sarawak," katanya.

Chieng Jen berkata,  tidak mungkin GPS dapat melindungi Sarawak daripada dasar dan undang-undang yang dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan. 

"Ambil contoh, pendidikan anak-anak kita, sistem penjagaan kesihatan, sistem kewangan, ekosistem perniagaan, semuanya adalah sebahagian daripada kehidupan seharian kita dan mereka semua akan tertakluk kepada input dari menteri-menteri PAS dan ideologi mereka dalam kabinet.

"Oleh itu, semua tuntutan oleh GPS bahawa ia berjuang untuk hak Sarawak, apabila ia dapat menyokong dan menjadi sebahagian daripada kerajaan yang akan berkompromi struktur sosial asas Sarawak" katanya.
LihatTutupKomentar
Cancel