Laporan: Malaysia Airlines perlukan RM21b teruskan operasi
KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan negara Malaysia Airlines Berhad dijangka mengalami kerugian dan memerlukan sehingga RM21 bilion wang pembayar cukai untuk terus bertahan sehingga 2025, melainkan jika ia boleh membuat pemulihan atau mencari rakan strategik .
Memetik laporan Focus Malaysia yang disiarkan Malay Mail, pembiayaan RM21 bilion adalah "anggaran peringkat tinggi" berdasarkan memo oleh pemilik unjuran Khazanah Nasional Berhad.
"Ini bermakna dana itu perlu menghasilkan kira-kira RM3.5 bilion setahun dengan RM1 bilion hingga RM1.6 bilion operasi dan selebihnya untuk pesawat. Berdasarkan anggaran Malaysia Airlines sendiri yang Khazanah dianggap optimis, RM10.3 bilion diperlukan, " kata artikel itu.
Memo itu, berdasarkan rancangan perniagaan Malaysia Airlines yang dicadangkan 2019-2025 dikritik oleh jawatankuasa Khazanah sebagai "terlalu optimis" kerana syarikat percaya pendapatannya dapat menaik sebanyak 4% antara 2019 hingga 2025.
Ini berdasarkan fokusnya untuk "memacu pendapatan" dan "menguruskan kos" sambil mengekalkan "pengalaman pelanggan premium".
Malaysia Airlines menganggarkan ia akan mencapai sasaran ini pada tahun 2022 dan menjadi stabil pada tahun 2024.
Khazanah, sebaliknya, tidak melihat apa-apa yang berlainan antara model perniagaan yang dicadangkan dengan yang terdahulu.
Dana itu berkata pendapatan 4 peratus setahun adalah 'tidak mungkin', memandangkan purata pertumbuhan Malaysia Airlines adalah 1 peratus setahun antara tahun 2016-2018.
Khazanah menambah bahawa walaupun anggaran Malaysia Airlines telah diterima, sekatan yang tidak diduga, dana itu masih diperlukan untuk menyalurkan dalam RM10.3 bilion tambahan untuk membayar pinjaman RM5.6 bilion dari kenderaan tujuan khas Turus Pesawat Sdn Bhd untuk enam Airbus 380s dan operasi kewangan.
Khazanah membuat kesimpulan bahawa pelan perniagaan Malaysia Airlines tidak akan membawa perubahan yang diperlukan berdasarkan rekod prestasi lemah syarikat itu, keupayaan pelaksanaan dan ketidakupayaan untuk menangani penurunan pendapatan.
Memo juga memerhatikan bahawa pada kadar pertumbuhan berterusan 1 peratus, Malaysia Airlines tidak dapat menyamakan keuntungan dengan kos.
Dalam tahun kewangannya yang berakhir pada 31 Disember 2018, ia mencatatkan keuntungan RM8.73 bilion dengan kerugian bersih sebanyak RM791.71 juta.
Sebelum ini empat syarikat - AirAsia Group Berhad, Japan Airlines Co Ltd, Air France-KLM SA dan Malindo Airways Sdn Bhd - berminat untuk menjadi rakan strategik MAB.
AirAsia dipilih sebagai kegemaran bersama dengan Japan Airlines manakala Air France-KLM memilih keluar.
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam peranannya sebagai pengerusi Khazanah berkata terdapat lima cadangan dengan pihak keempat yang belum diketahui.