Orang kampung makan buaya besar

Tular buaya tembaga ditangkap di Lawas baru-baru ini.

Beberapa keping gambar menunjukkan buaya tersebut dipotong dan dilapah penduduk kampung.

Bagaimanapun, tidak diberitahu lokasi sebenar.

Seorang netizen berkata, sebelum dia makan orang...orang yang makan dia... sebelum terjadi apa apa.

Seekor buaya boleh dijual sehingga RM60,000 untuk daging dan kulitnya. 

Permintaan tinggi daging buaya mendapat permintaan tinggi terutama dari China, Taiwan dan Thailand, manakala kulitnya dari negara Eropah untuk.


Pemburu buaya boleh digelar jutawan. Apa tidaknya seekor buaya boleh dijual sehingga RM60,000 untuk daging dan kulitnya. 

Permintaan tinggi daging buaya mendapat permintaan tinggi terutama dari China, Taiwan dan Thailand, manakala kulitnya dari negara Eropah untuk.

Daging buaya mendapat permintaan tinggi terutama dari China, Taiwan dan Thailand, manakala kulitnya dari negara Eropah untuk pembuatan kasut. 

Jabatan Hutan Sarawak (JHS) mengeluarkan sebanyak 60 lesen memburu buayacsebagai langkah mengawal peningkatan populasi reptilia itu bagi mengelakkan wujud konflik dengan manusia di negeri ini.

Ia termasuk lesen bagi penjualan daging dan kulit buaya, terutama bagi tujuan perubatan serta pembuatan produk kraf.

Pengeluaran lesen pemburuan dan penjualan buaya bertujuan mengimbangi populasi reptilia itu, sekali gus mengurangkan ancamannya terhadap manusia.

Inisiatif berkenaan turut membantu mewujudkan sumber pendapatan bagi masyarakat setempat, terutama di kawasan sungai dikenal pasti memiliki kepadatan buaya yang tinggi.
LihatTutupKomentar
Cancel