Yayasan Sarawak tawarkan skim pendidikan khas di Swinburne University


KUCHING – Yayasan Sarawak kini menawarkan skim pendidikan khas kepada pelajar bumiputera Sarawak yang ingin mengikuti pengajian peringkat Diploma atau Ijazah di universiti Australia, Universiti Teknologi Swinburne Sarawak di Kuching.

Skim Bagi Skim BP40 adalah pelan khas yang direka oleh Yayasan Sarawak untuk meringankan beban kewangan pelajar bumiputera Sarawak dari keluarga berpendapatan rendah dan sederhana (B40 dan M40). 

Ia terhad kepada 100 pelajar setahun dan pelajar mesti didaftarkan dalam program Swinburne untuk layak mendapat skim ini.

Apa yang menarik mengenai skim ini ialah jumlah keseluruhan yuran pengajian di Swinburne sepanjang tempoh pengajian program pilihan mereka serendah yuran pengajian di mana-mana universiti awam (IPTA) di Malaysia. 

Untuk program Yayasan 1 tahun dalam Perniagaan, Reka Bentuk, Teknologi Maklumat / Multimedia atau Kejuruteraan / Sains, jumlah yuran ialah RM5,300, manakala program Diploma Pengurusan Perniagaan dua tahun setengah hanya akan dikenakan biaya dari RM17,000.

Yuran program keseluruhan perniagaan tiga tahun dianggarkan dari RM17,620; Pengkomputeran dari RM18,200; Reka bentuk daripada RM22,000; dan Sains dari RM23,400. 

Pelajar yang ingin mengikuti kursus Kejuruteraan selama empat tahun hanya membayar yuran daripada RM30,152. Semua yuran adalah tertakluk kepada kenaikan tahunan tetapi tidak ada peningkatan pada tahun 2020.

Pelajar yang berjaya memperoleh BP40 mempunyai pilihan untuk memohon pinjaman Yayasan Sarawak yang menyediakan elaun tahunan sebanyak RM4,000 setahun. Oleh itu, pelajar sebenarnya boleh memulakan program mereka di Swinburne dengan bayaran sifar.

Selepas tamat pengajian, pelajar yang mencapai PNGK 3.0 dan ke atas akan menerima rebat 50% atas pinjaman mereka, manakala pelajar yang mendapat PNGK 3.5 dan ke atas layak mendapat rebat 75% atas pinjaman mereka.

Selain itu, dengan Pelan Pembayaran Mudah Swinburne, pelajar boleh membayar yuran pengajian mereka lebih daripada sepuluh ansuran tanpa faedah setiap tahun. Yuran pemprosesan RM100 dikenakan dan pelan itu tersedia untuk pelajar dari semua peringkat pengajian.

Selain itu, pelajar Swinburne mempunyai peluang untuk mengikuti Program Pertukaran Pelajar selama satu semester (enam bulan) di kampus Swinburne Melbourne namun masih membayar yuran mereka di Ringgit Malaysia. 

Pendedahan di luar negara membolehkan pelajar memperkaya pengalaman pembelajaran mereka dan pada masa yang sama, memberi mereka peluang untuk melibatkan diri dalam budaya lain dalam persekitaran yang berbeza.

Ditubuhkan pada tahun 2000 sebagai perkongsian antara Swinburne University of Technology di Melbourne, Australia dan kerajaan negeri Sarawak, kampus Swinburne Sarawak diiktiraf dan disokong oleh Yayasan Sarawak dan kerajaan negeri. 

Oleh itu, kelayakan Swinburne diiktiraf oleh negeri Sarawak untuk permohonan kerja kerajaan negeri.

Kurikulum kursus yang diajar dan penilaian adalah setara dan sejajar dengan hasil pembelajaran yang sama yang ditawarkan di kampus Melbourne. 

Pelajar yang memperoleh kelayakan Australia yang diiktiraf di seluruh dunia. 

Lulusan Swinburne mendapat peluang pekerjaan dengan jenama Global Top 100 di dunia seperti EY, Shell, Intel, Apple, IBM, Microsoft, Facebook dan syarikat multinasional lain.

Dengan populasi pelajar kira-kira 3,500, pelajar di kampus Sarawak datang dari lebih dari 45 buah negara termasuk Bangladesh, Mesir, Indonesia, India, Pakistan, Sri Lanka, Jerman, Denmark, Mauritius, Jamaica dan Uganda.

Pengambilan Swinburne 2020 kini dibuka untuk permohonan. Kelas untuk program Ijazah akan bermula pada 2 Mac 2020, manakala kelas untuk Yayasan dan Diploma akan bermula pada 13 April 2020.

Untuk maklumat lanjut mengenai Skim Baji Skim BP40, lawati swinburne.edu.my/BP40-en atau hubungi Swinburne melalui e-mel di study@swinburne.edu.my, hubungi 082-415353, atau berbual di Facebook (Swinburne University of Technology Sarawak ) atau WhatsApp (013-8868353).

Untuk maklumat lanjut mengenai Swinburne, lawati laman Facebooknya (@swinburnesarawak), halaman Instagram (@swinburnesarawak), halaman Twitter (@Swinburne_Swk) atau saluran YouTube (Swinburne Sarawak).


LihatTutupKomentar
Cancel