Tiong diminta mohon maaf


KUCHING Kementerian Kerja Raya hari ini meminta anggota Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing untuk membuktikan bahawa Kontraktor Kerja Pakej (WPC) Lebuhraya Borneo Utara (LBU) telah dibayar meskipun tidak menjalankan kerja-kerja pembaikan di sepanjang Lebuhraya Pan Borneo.

Pegawai Khas Menteri Kerja Raya New Bian, See Chee How berkata kementeriannya amat kecewa dengan tuduhan berniat jahat yang menggugat reputasi WPC.

"Kita menuntut agar dia memberikan keterangan untuk menyokong tuduhannya atau menarik balik kenyataannya dengan meminta maaf kepada WPC," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Lintang dalam satu kenyataan.

Beliau   menjawab tuduhan Tiong bahawa "kontraktor telah dibenarkan untuk mengutip pembayaran mereka tanpa membuat pembaikan yang diperlukan." 

 Kenyataan Tiong disiarkan dalam portal   DayakDaily baru-baru ini. 

Selain membuat tuduhan itu, Tiong juga menyeru Baru untuk meletak jawatan jika tidak dapat memastikan bahawa lebuh raya itu akan siap mengikut jadual pada tahun depan. 

Beliau juga mengadu tentang kurangnya langkah-langkah keselamatan di sepanjang lebuh raya, permukaan jalan berbahaya, berlubang dan kualiti pembinaan sub-par. 

Beliau juga menjelaskan Sarawak masih di bawah bidang kuasa LBU, bukan Kementerian Kerja Raya Persekutuan. 

Beliau berkata kementerian itu hanya akan mengambil alih dari LBU sebagai rakan projek pada 20 Februari tahun ini, berikutan pengeluaran notis penamatan pada 20 September tahun lepas. 

"Oleh itu, kerja-kerja pembaikan jalan dijalankan oleh Kontraktor Pakej Kerja (WPC) yang dilantik untuk bahagian dan pakej masing-masing mengikut syarat kontrak mereka oleh LBU," katanya.

Beliau berkata kementerian secara konsisten mengeluarkan amaran kepada LBU mengenai perkara WPC yang memenuhi tanggungjawab kontrak mereka untuk keselamatan rakyat.
 
"Selain itu, menteri sendiri telah membuat pemeriksaan di beberapa tapak lebuh raya dan telah memberi peringatan keras kepada LBU untuk kontraktor yang membantah memperbaiki keadaan jalan raya yang buruk," katanya. 

Bagaimanapun, beliau berkata kementerian itu tidak mempunyai kuasa untuk menamatkan mana-mana kontraktor yang didapati gagal melakukan kerja mereka , dan penamatan hanya boleh dilakukan oleh LBU mengikut kontrak pelantikan yang mengikat. 

"Kementerian itu juga tidak menyedari jika ada kontraktor yang mengecewakan telah mengutip pembayaran tanpa penyerahan kerja sebagai bayaran kepada kontraktor yang masih diurus oleh LBU pada masa ini," katanya.

Beliau berkata kementerian memberi keutamaan kepada keselamatan pengguna jalan raya dengan meletakkan mekanisme di pelbagai peringkat pembinaan, khususnya untuk pelancong semasa musim perayaan. 

Beliau berkata Jabatan Kerja Raya Negeri (JKR) juga sedang memantau dengan teliti keadaan di lapangan, terutama jalan berlubang.

Katanya, dengan musim perayaan Tahun Baru Cina yang akan datang,  kementerian mahu kontraktor mempercepatkan pembaikan jalan rosak dan berlubang dengan sumber yang mencukupi semasa tempoh kemuncak. 

"Para kontraktor juga perlu memberi perhatian tambahan terhadap pengurusan lalu lintas dengan memastikan papan tanda jalan yang mencukupi," katanya.
LihatTutupKomentar
Cancel