Kes Saman Fitnah : Mahkamah Persekutuan arah Chong bayar kos RM100,000 kepada kerajaan Sarawak



KUCHING: Mahkamah Persekutuan di Putrajaya hari ini menolak permohonan semakan kehakiman yang dibuat Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak, Chong Chieng Jen berhubung saman fitnah terhadapnya oleh Kerajaan Sarawak dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.


Panel lima Hakim Mahkamah Persekutuan diketuai Hakim Rohana Yusof sebulat suara menolak permohonan Chong yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Sarawak selepas mendapati permohonan berkenaan tidak memenuhi peruntukan Kaedah 137 Kaedah Mahkamah Persekutuan 1995.


Sementara itu, Penasihat Undang-undang Sarawak, Dato Sri JC Fong memaklumkan, Mahkamah Persekutuan turut mengarahkan Chong yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk membayar kos perundangan RM100,000 kepada Kerajaan Sarawak.


“Ini cuma rutin di Mahkamah. Ada masa kita menang, ada masa kita kalah. Hari ini kita (Kerajaan Sarawak) menang. Semakan kehakiman dikemukakan Chong telah ditolak Mahkamah Persekutuan dengan kos RM100,000," katanya dengan nada berseloroh kepada Gago Daily ketika dihubungi. 


JC Fong berkata, Mahkamah Persekutuan memerintahkan supaya Mahkamah Tinggi menentukan jika Chong mempunyai apa-apa pembelaan dan menaksir jumlah ganti rugi yang perlu dibayar kepada Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.


Pada tahun 2013, Chong yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Sentosa, menggunakan istilah `blackhole’ untuk menggambarkan bahawa sejumlah RM11 bilion telah hilang dari tabung negeri. 


Tuduhan itu diterbitkan dalam bahasa Mandarin dan disiarkan dalam portal berita serta risalah yang diedarkan oleh Chong dan DAP.


Susulan itu, Kerajaan Sarawak dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri memfailkan saman fitnah terhadap Chong di Mahkamah Tinggi Kuching.



Fakta penting kes 


Timbalan Pengerusi DAP dan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, hari ini gagal dalam usaha untuk mendapatkan Penghakiman Mahkamah Persekutuan yang diserahkan pada 26 September 2018 yang diteliti dan dibatalkan.


Mahkamah Persekutuan pada 2018 mengekalkan keputusan majoriti Mahkamah Rayuan bahawa perkataan itu, "belanjawan Negeri selama 7 tahun yang lalu .... sejumlah RM10 bilion secara misteri hilang ke dalam lubang hitam ini ... dan Kerajaan Negeri tidak mempunyai wang kerana wang kerajaan negeri sudah pergi ke tempat lain "yang diterbitkan oleh Chong dalam "Rocket", Malaysiakini dan Sin Chew Jit Poh, menjurus ke arah maksud fitnah dan dengan itu, bahawa Kerajaan Sarawak dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri boleh menuntut Chong untuk kesalahan memfitnah.


Mahkamah Persekutuan memerintahkan supaya Mahkamah Tinggi menentukan jika dia mempunyai apa-apa pembelaan dan menaksir jumlah ganti rugi yang perlu dibayar kepada Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.


Tidak berpuas hati dengan penghakiman Mahkamah Persekutuan terhadapnya, Chong memohon untuk mengkaji semula penghakiman itu oleh Mahkamah Persekutuan atas alasan bahawa Penghakiman melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan bersuara jika Kerajaan boleh menuntut warganya untuk fitnah.


Kerajaan Negeri berhujah bahawa permohonan untuk semakan adalah satu bentuk untuk membuat rayuan terhadap penghakiman terdahulu atas alasan bahawa keputusan Mahkamah Persekutuan awalnya salah. Mahkamah Persekutuan tidak mempunyai kuasa untuk mendengar rayuan terhadap keputusannya sendiri.


Mahkamah Persekutuan yang bersidang di Putrajaya, yang dipengerusikan oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Rohana Yusuf, bersama Hakim-Hakim Persekutuan Abang Iskandar Abang Hashim, Nallini Pathmanathan, Vernon Ong Lam Kiat dan Zaleha Yusuf, bersetuju dengan sebulat suara tidak ada merit dalam permohonan dan bahawa Mahkamah Persekutuan tidak dapat mengkaji semula keputusannya sendiri. Permohonan ditolak dengan kos RM100,000 yang akan dibayar oleh Chong kepada Kerajaan Sarawak dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.


Kes ini akan disebutkan di Mahkamah Tinggi Kuching pada 19 Februari 2020 untuk menetapkan tarikh untuk memutuskan sama ada Chong mempunyai apa-apa pembelaan kerana kata-kata yang diungkap beliau didapati oleh Mahkamah Rayuan berunsur fitnah, dan untuk menilai jumlah ganti rugi.



Fakta fakta tambahan


Pada 3/4/2013, Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri (iaitu Setiausaha Kewangan Negeri) telah memfailkan saman terhadap Chong di Mahkamah Tinggi Kuching kerana fitnah untuk menerbitkan kata-kata yang tidak menyenangkan di Rocket, Malaysiakini dan Sin Chew Jit Poh pada 3 Januari 2013.


Kerajaan Negeri berpendirian bahawa kata-kata dalam makna biasa mendakwa Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Kewangannya, melalui proses belanjawan, telah menyebabkan berbilion Ringgit diselewengkan untuk faedah kroni ahli-ahli Kerajaan dan keluarga mereka.s


Bayaran kos yang tinggi yang dikenakan terhadap Chong sebanyak RM100,000, menurut Mahkamah Persekutuan adalah kerana Permohonan Semakan Semula telah ditolak. Pemerhati undang-undang percaya bahawa Hakim ingin memberikan mesej kepada pengamal undang-undang bahawa Aplikasi untuk Kajian Kehakiman hanya akan dibuat apabila ada alasan yang luar biasa.


Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan mendapati kata-kata yang tidak menyenangkan yang disebut yang boleh membawa maksud fitnah. Mahkamah Rayuan juga memutuskan bahawa di bawah seksyen 3 Akta Prosiding Kerajaan, 1956, Kerajaan Sarawak dan pihak berkuasa kewangannya boleh menyaman Chong kerana fitnah.



Chong diwakili oleh Ranjit Singh dan Chan Kok Keong dari Majlis Peguam, dibantu oleh Chong Siew Chiang dan Carol Lua. Penasihat Undang-undang Negeri, JC Fong dibantu oleh Mohd Azdrul Azlan, Voon Yan Sin dan Evy Liana Atang mewakili Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.

LihatTutupKomentar
Cancel