DAP parti yang paling berprinsip - Chong


KUCHING: Pengerusi Parti Tindakan Demokratik Sarawak (DAP), Chong Chieng Jen berkata, DAP muncul sebagai "salah satu parti politik yang paling berprinsip" semasa krisis politik baru-baru ini  menyaksikan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Beliau dilaporkan Utusan Borneo berkata, sebanyak 42 Anggota Parlimen mempertahankan prinsip asas PH untuk memastikan bahawa kerajaan yang dipilih pada 2018 akan terus berusaha ke arah memenuhi janji-janji manifesto gabungan itu.

"Kami mungkin kehilangan kerajaan, tetapi kami tidak kehilangan integriti dan prinsip kami. Kami akan meneruskan perjuangan politik ke arah kerajaan yang bersih dan lebih baik untuk Sarawak dan Malaysia.

"Kepada ahli dan penyokong kami, kami mungkin berputus asa dalam situasi semasa, tetapi kita tidak boleh kehilangan harapan untuk Sarawak dan Malaysia yang lebih baik," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Dalam pergolakan politik minggu lepas, DAP telah menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad dengan harapan beliau akan dilantik semula sebagai perdana menteri selepas beliau meletak jawatan ketika partinya Parti Pribumi Bersatu Malaysia memutuskan untuk keluar dari PH.

Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin akhirnya dilantik sebagai perdana menteri baru oleh Yang di-Pertuan Agong.

Chong juga berkata DAP adalah yang paling ditakuti dan paling tidak dialu-alukan oleh sesetengah parti politik kerana prinsip dan prinsipnya "tiada bertolak ansur" dalam tadbir urus.

Dalam tempoh 20 bulan yang lalu, beliau berkata mereka telah mematuhi prinsip-prinsip yang ketat dalam tadbir urus yang bersih dan baik dan ini terbukti dalam pentadbiran Kementerian Kewangan oleh Lim Guan Eng, yang merupakan setiausaha agung DAP.

Ahli Dewan Perbandaran Stampin dan ADUN Kota Sentosa kemudian menyenaraikan beberapa projek mega yang mempunyai kosnya termasuk projek Lebuhraya Pan Borneo yang berkurang daripada RM21.9 bilion kepada RM18.8 bilion.

Beliau juga bercakap mengenai pengurangan kadar tol di Semenanjung, di mana beliau mendakwa beberapa bekas pemimpin PH mahu konsesi dipindahkan ke kroni mereka tetapi ini sangat ditentang oleh menteri-menteri DAP.

"Pendirian prinsip yang tidak kukuh ini merupakan sebab utama mengapa sesetengah parti politik lebih suka memilih untuk bekerja dengan PAS daripada bekerja dengan DAP, kerana mereka tahu bahawa selagi DAP berada dalam kerajaan, ia akan sentiasa menjadi halangan bagi amalan rasuah dan kronisme untuk berkembang," katanya.
LihatTutupKomentar
Cancel