Dr Mahathir perlu undur Mei, Ronnie Liu

Tun Dr Mahathir Mohamad perlu menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim pada Mei tahun ini, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pelek Ronnie Liu.

Ronnie berkata, Tun Mahathir juga perlu memastikan peralihan kuasa berjalan lancar seperti yang dijanjijan sebelum ini.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP dalam kenyataan hari ini berkata, peralihan kuasa itu perlu dilaksanakan dengan lancar demi kebaikan negara, rakyar dan keluarga pemimpin itu.

Pemimpin DAP berkata, akar umbi Harapan menyambut baik ucapan Tun Dr Mahathir semalam bahawa beliau bersedia melepaskan jawatannya dengan segera sekiranya Majlis Presiden Pakatan Harapan menuntut beliau berbuat demikian.

"Berdasarkan apa yang berlaku di negara ini baru-baru ini, perlu bagi Dr Mahathir untuk melepaskan jawatan itu kepada Anwar,” kata Liu.

"Dengan niat Mahathir untuk melaksanakan rombakan kabinet, mungkin sudah tiba masanya untuk dia membenarkan. 

Pada masa yang sama, Liu merujuk kepada pengawasan awam terhadap prestasi Harapan setakat ini untuk memanggil peralihan untuk berlaku lebih cepat daripada kemudian memilih pasukan barunya untuk menerajui kerajaan," kata Liu, sambil menambah bahawa tarikh peralihan 9 Mei akan menjadi satu peristiwa yang baik, juga bersempena dengan ulang tahun kedua Harapan yang berkuasa.

"Lagipun, negara sudah lama menunggu Anwar untuk mengambil alih sebagai perdana menteri kelapan Malaysia dan hanya Anwar yang dapat memulihkan keyakinan orang ramai terhadap kerajaan," kata Liu.

Mahathir sebelum ini berkata penyerahan kuasa tidak akan berlaku sebelum Malaysia menganjurkan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) pada bulan November, walaupun beberapa pemimpin dalam PKR telah memanggil tarikh akhir Mei.

"Setakat ini, beliau (Mahathir) telah melakukan yang terbaik tetapi kita 
memerlukan cara yang berbeza untuk mengendalikan agenda negara untuk memastikan sokongan berterusan untuk gabungan itu," kata Liu.


LihatTutupKomentar
Cancel