Dua stesen bersepadu di Darul Hana & Batu Kawah

KUCHING: Dua stesen minyak pengisian bersepadu pertama di Sarawak akan dibina di Darul Hana dan Batu Kawah di sini.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Dato Sri Dr Sim Kui Hian berkata stesen itu, yang akan dinamakan Petros (Petroleum Sarawak Bhd) - syarikat minyak dan gas Sarawak - akan memulakan pembinaan tahun ini.

Setelah selesai, beliau berkata stesen tiga-dalam-satu bukan sahaja akan membekalkan bahan api petrol dan diesel tetapi juga pusat mengecas puntuk kenderaan elektrik dan stesen mengisi minyak hidrogen untuk kenderaan bertenaga hidrogen.

"Inilah salah satu inisiatif yang diumumkan oleh Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg untuk Sarawak menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2030," katanya pada sambutan Tahun Baru Cina 2020 bersama komuniti Stapok di Dewan Masyarakat Stapok semalam.

Stesen penapisan bersepadu tiga-dalam-satu itu akan menjadi dua daripada enam stesen yang dirancang oleh kerajaan negeri untuk dibina di seluruh negeri sebagai projek perintis untuk membangunkan agenda tenaga hijau negeri.

Empat lagi dirancang untuk dibina di Sri Aman, Sibu, Bintulu dan Miri dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang, seperti yang diumumkan oleh Abang Johari tahun lepas.

Dr Sim berkata, Sarawak berjaya memperoleh pendapatan kira-kira RM10 bilion pada tahun lalu berbanding tahun sebelumnya iaitu sekitar RM5 bilion hingga RM6 bilion.

Beliau berkata jika penduduk Sarawak terus bersatu dan menyokong kerajaan negeri, beliau meramalkan bahawa negeri itu mampu memperoleh hasil sehingga RM20 bilion dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

"Itulah hala tuju kita sekarang. Kita mesti bersatu, jika tidak orang lain akan datang dan mencatas kita," katanya.
LihatTutupKomentar
Cancel