Jalan pantai Miri diteruskan - Abang Jo


LIMBANG: Sarawak akan meneruskan pembangunan infrastruktur jalan pantai dari Miri ke kawasan pesisir daerah Limbang dan Lawas.

Ketua Menteri Datuk Abang Johari Tun Openg berkata, ia akan dilaksanakan di bawah rancangan pembangunan infrastruktur Agensi Pembangunan Wilayah Utara (NRDA), menghubungkan jalan dari Brunei ke jambatan kedua di seluruh Sungai Limbang dan kawasan pantai Lawas.

"Kami akan membina hubungan jalan pantai ini, melalui Brunei," katanya pada pelancaran GPS Zon 15B di sini hari ini.

Beliau berkata lebih banyak dana akan diperuntukkan kepada NRDA di bawah Rancangan Malaysia ke-12 jika GPS kekal berkuasa.

NRDA telah diperuntukkan sebanyak RM1.5 bilion untuk dibelanjakan dalam tempoh dua tahun oleh kerajaan negeri untuk menerajui pembangunan di daerah Limbang dan Lawas dan pelan induk telah disediakan untuk membolehkan infrastruktur, kemudahan dan perkhidmatan yang diperlukan.
 
Abang Johari telah melantik Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan Awang Tengah, yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian dan Usahawan dan Menteri Pembangunan Bandar dan Pembangunan Bandar dan Sumber Kedua sebagai Pengerusi NRDA pada 2018.

Abang Johari berkata sebahagian daripada inisiatif kerajaan dalam meningkatkan transformasi luar bandar di daerah Limbang dan Lawas adalah sejajar dengan cadangan kerjasama ekonomi antara Sarawak dan Brunei di mana Awang Tengah adalah pengerusi jawatankuasa bersama.

Beliau memberi jaminan bahawa permintaan oleh Pembantu Menteri Pertanian, Tanah Asli dan Pembangunan Wilayah Datuk Dr Abdul Rahman Ismail untuk Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) yang akan dibina di Pendam-Lumapas akan dibincangkan pada mesyuarat Malaysia-Brunei.

Beliau menegaskan bahawa pembangunan di Limbang dan Lawas yang merangkumi jalan raya, jambatan, esplanade dan projek-projek kerajaan yang lain dilaksanakan untuk memenuhi keperluan dan aspirasi penduduk setempat.
LihatTutupKomentar
Cancel