Bomba terima panggilan palsu rumah panjang hangus


BINTULU: Anggota bomba menerima panggilan palsu berhubung dakwan kebakaran rumah panjang (RH Bakas Buti) Jalan Miri-Bintulu pagi tadi.

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak, Tiong Ling Hii, berkata, PGO Sarawak menerima panggilan 8.04 pagi panggilan daripada seorang wanita memperkenalkan diri sebagai En Tigas melalui MERS 999.


Menurutnya, wanita berkenaan melaporkan kebakaran rumah panjang yang pada awalnya alamat Jalan Sibu - Bintulu (Paparan skrin CAD melalui PROQA).

"Sebaik menerima panggilan, PGO Sarawak telah menggerakkan BBP Sg Merah dan keluaran BBP Tatau untuk ke lokasi kejadian.

"Bagaimanapun pemanggil telah gagal dihubungi semula untuk kepastian alamat yang dilaporkan. 


"Melalui paparan Maping pada CAD, pemanggil dikesan menghubungi MERS 999 berhampiran Pencawang di Bakong, Miri," katanya.

Beliau berkata, sehubungan itu, bomba Sg. Merah telah membuat pemantauan awal namun tiada tanda-tanda kebakaran sepertimana dilaporkan.

"Pada jam 9:03 pagi, Bilik Kawalan Miri telah menghubungi PGO Sarawak memaklumkan telah menerima panggilan kebakaran seperti mana dilaporkan kebakaran rumah panjang yang sama oleh pihak Polis Miri dan terus menggerakkan keluaran balai Miri ke lokasi tersebut. 


"Pada jam 10:27 pagi Jentera FRT Miri tiba di lokasi dan melaporkan tiada berlaku kebakaran sepertimana dilaporkan.

"Jarak perjalanan ke Rh Panjang Bakas Buti adalah dianggarkan 80km (1 jam perjalanan) dari Balai Bomba Miri," katanya.
LihatTutupKomentar
Cancel