Gajah serang Taman Pertanian Sekayu

Gambar hiasan

HULU TERENGGANU, 12 Mac -- Serangan empat kali sekumpulan gajah ke Taman Pertanian Negeri Sekayu (TPNS) dalam tempoh dua bulan sejak awal Februari lepas, telah menyebabkan kerugian yang dianggarkan RM15,000.

Pengurus TPNS Mohd Amran Awang berkata, sehingga kini serangan tersebut yang pertama berlaku pada 4 Feb dan kali terakhir pada 4 Mac, telah menumbangkan 199 batang pokok dan merosakkan pagar di dua lokasi kawasan tersebut.

"Hasil pemerhatian beberapa kakitangan pada masa kejadian itu mendapati, terdapat seekor gajah yang bersaiz besar di dalam kumpulan tersebut, yang dipercayai ibunya," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Tinjauan Bernama mendapati laluan masuk ke kolam rekreasi Taman Tema Air di taman pertanian itu dipenuhi dengan pokok tumbang, malah terdapat sebatang pokok kelapa yang tumbang ke dasar kolam tersebut akibat serangan itu.

Kolam rekreasi itu bagaimanapun masih belum dibuka kepada pengunjung sejak musim tengkujuh tahun lepas untuk memberi laluan kepada kerja-kerja baik pulih terutama dari aspek keselamatan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Terengganu, Dr Abdul Malek Mohd Yusof berkata, pihaknya ada menerima laporan mengenai kejadian itu daripada pengurusan TPNS.

"Buat masa ini, kerja pemantauan masih dilakukan dan kami berharap TPNS serta penduduk sekitar berhati-hati dan peka, dengan keadaan sekeliling mereka," katanya.
-- Bernama
LihatTutupKomentar
Cancel